Monicker

Roger Turner (drums, London) has been playing, touring, and recording with countless other stellar musicians since the early seventies. Arthur Bull (guitar, Digby Neck, NS) has been playing, touring, and recording with countless other stellar musicians since the mid-seventies. Scott Thomson (trombone, Montreal) was born in the mid-seventies and has been playing, touring, and recording with countless other stellar musicians only during this millenium. It is a new trio founded on Arthur and Roger’s experience playing as a duo, and Scott’s November 2017 residency in Halifax through suddenlyListen, where he joined them. Monicker music has been and will be improvised. The trio’s first record, Spine (Ambiances Magnétiques 246), will be released in late 2018.

See the media release for details about Monicker’s June 2018 Eastern Canadian tour, during which we had a great time.

Here is a good video from June 2018 in Québec at La librarie St-Jean-Baptiste, a tiny, wonderful venue where Roger could only fit a snare drum and cymbals.

Mike Chamberlain reviewed Monicker’s set, June 2018, at the Suoni per il Popolo Festival, Montreal, in All About Jazz:

“The improvised music part of the festival concluded with Monicker, the trio of percussionist extraordinaire Roger Turner, trombonist Scott Thomson, and guitarist Arthur Bull. Turner was brilliant, the musical ideas seeming to simply fly out of the man, offering a stern challenge to Thomson and Bull, who responded with lines that were more complementary than directly confrontational.”

Marc Chénard reviewed the same set in La Scena Musicale:

Monicker Trio était la résultat d’une rencontre assez nouvelle et très complice entre deux Canadiens (le tromboniste montréalais Scott Thomson et le guitariste Arthur Bull de la Nouvelle-Écosse) et le vétéran batteur britannique Roger Turner, Reconnu comme un improvisateur pur et dur de la première heure, ce dernier a pourtant un sens aigu du rythme et de la pulsation, tenant par moment des tempos fébriles sur l’une de ses cymbales. Pour un percussionniste, Turner est doué d’une rare qualité, soit de ne jamais piocher sur ses tambours en les jouant à toute vitesse, sa frappe très sèche lui permettant de contrôler sa dynamique. Le guitariste, de son côté, avec son instrument de taille réduite, s’inscrit dans la lignée des émules de cet autre radical anglo-saxon, Derek Bailey, autant par son jeu fracturé que par son refus de triturer ses phrases avec toutes sortes d’effets électroniques. Le tromboniste, enfin, gloussait sur sa coulisse, pétrissant son son avec différentes sourdines. À l’écoute, chaque musicien semblait s’endiguer dans son propre chemin, tracé non pas à l’encontre des autres mais en parallèle, d’où l’impression d’une singulière cohésion au sein de l’ensemble.”